اذا كان هناك ما يسمى بالجبال ............. فهناك ايضااحـــمد طـــاحـــــــون

طاحون للأخبار

السبت، 12 أبريل 2008

في زمن الردة والبهتان
فاروق جويدة

كتب فاروق جويدة قصيدة معبرة أيما تعبير أيام الإساءة التي وجهها سلمان رشدي إلى الإسلام والمسلمين في كتابه "آيات شيطانية" فقال:
في زمن الردة والبهتان
اكتب ما شئت ولا تخجل فالكفر مباح
ضع ألف صليب وصليب فوق القرآن
وارجم آيات الله ومزقها في كل لسان
لا تخش الله ولا تطلب صفح الرحمن
فزمان الردة نعرفه.. زمن العصيان بلا غفران
إن ضل القلب فلا تعجب أن يسكن فيه الشيطان
لا تخش خيول أبي بكر.. أجهضها جبن الفرسان
وبلال الصامت فوق المسجد.. أسكته سيف السجان
أتراه يؤذن بين الناس بلا استئذان؟!
أتراه يرتل باسم الله ولا يخشى بطش الكهان
فاكتب ما شئت ولا تخجل.. فالكل مهان
واكفر ما شئت ولا تسأل فالكل جبان
الأزهر يبكي أمجادًا ويعيد حكايا ما قد كان
والكعبة تصرخ في صمت بين القضبان
والشعب القابع في خوف ينتظر العفو من السلطان
والناس تهرول في الطرقات يطاردها عبث الفئران
والباب العالي يحرسه بطش الطغيان
أيام الأنس وبهجتها والكأس الراقص والغلمان
والمال الضائع في الحانات يسيل على أيدي الندمان
فالباب العالي ماخور يسكنه السفلة والصبيان
يحميه السارق والمأجور ويحكمه سرب الغربان
جلاد يعبث بالأديان وآخر يمتهن الإنسان
والكل يصلي للطغيان.. أسالك بربك يا سلمان:
هل تجرؤ أن تكسر يومًا أحد الصلبان؟!
أن تسخر يومًا من عيسى أو تلقي مريم في النيران!!
ما بين صليب.. وصليب أحرقت جميع الأديان
فاكتب ما شئت ولا تخجل فالكل مهان
خبرني يومًا.. حين تفيق من الهذيان: هل هذا حق الفنان؟!
أن تشعل حقدك في الإنجيل وتغرس سمك في القرآن!!
أن ترجم موسى أو عيسى أو تسجن مريم في القضبان!!
أن يغدو المعبد والقداس وبيت الله مجالس لهو للرهبان؟!
أن يسكر عيسى في البارات ويرقص موسى للغلمان
هل هذا حق الفنان؟!
أن تحرق دينًَا في الحانات، لتبني مجدك بالبهتان؟!
أن تجعل ماء النهر سمومًا تسري في الأبدان؟!
لن يشرق ضوء من قلب لا يعرف طعم الإيمان
لن يبقى شيء من قلم يسفك حرمات الإنسان
فاكفر ما شئت ولا تخجل ميعادك آتٍ يا سلمان
دع باب المسجد يا زنديق.. وقم واسكر بين الأوثان
سيجيئك صوت أبي بكر ويصيح بخالد: قم واقطع رأس الشيطان
فمحمد باقٍ ما بقيت دنيا الرحمن
وسيعلو صوت الله.. ولو كرهوا في كل زمان.. ومكان

شهداء رغيف الموت بالمنوفية

*شهداء رغيف العيش بالمنوفية*

· المنوفية تسجل الرقم القياسى لشهداء رغيف العيش .
· عبد المنعم ريحان وسعيد الغرباوى ضحايا رغيف العيش بالمنوفية.
· الحاجة امينة محمد الجارية زوجة عبد المنعم ريحان : كان بيتكلم على الغلاء والعيش قبل ما يموت على مدار اسبوع كامل.
· محمد فتحى ابن عم ريحان :كان يعانى من قلق وتوتر بسب مصروفات البيت ودايما ً بيتكلم عن الغلاء.
· طلبة السحيمى "شبرازنجى" انا مش عارف اعمل ايه العيش مش موجود والدقيق غالى والحياة صعبة قوى ,يا بخت اللى مات واستريح.
ستظل ازمة رغيف العيش هى حديث الامس واليوم والغد طالما استمرت طوابير العيش التى اصبحت من اهم ملامح حياة مصر اليومية.فالحصول على رغيف عيش واحد اصبح الان مثل الحرب منتظرا ضحايا هذا الحرب إما وفيات وإما مصابين فهذا ما يحدث يوميا على مخابز العيش, حتى الكوسة والوسطة اصبحت شعار المخابز دلوقتى اللى معاه خباز او عجان يصبح واسطة كبيرة تدوس على رقاب الجميع المنتظر خارج الطابونة ثم يخرج العيش جاهز لياخذه صاحب هذا العجان مثلا دون ادنى صعوبات فأين العدل هنا؟
ومحافظة المنوفية اصبحت الان حاصلة على الرقم القياسى لشهداء رغيف العيش ليأتى عبد المنعم ريحان البالغ من العمر 52 عاما من المنوفية اول الشهداء , عاش دائما يحمد ربه على ما انعم عليه من اولاد فهو لديه 3اولاد 2بنات وكان دايما يسعى لكى يعلم اولاده وهم الان فى مراحل تعليمية الى ان ضاقت به الحياة وفى احد الايام خرج ريحان من منزله ليشترى عيش لاولاده ولكنه بعد طول انتظار وجد ان العيش بالواسطة ومن هنا قرر ان يتخلص من حياته نهائيا ً وقال لزوجته الحاجة امينة انا قررت انى اتخلص من الحياة واشرب سم فئران او توكسوفين واخذ يردد لها هذا الكلام كل يوم على مدار اسبوع وكان يقول ان الحياة صعبة والدنيا غالية , انا هجوز ولادى منين الغلاء هيموتنى انا لازم اموت علشان استريح الى ان جاء اليوم المشئوم فخرج الى عمله بالساحة الشعبية بالباجور فى الصباح الباكر وشرب السم الذى قضى عليه تماما فمات هذا الرجل ليصبح الضحية الاولى لرغيف الموت, في مركز شباب الباجور اضاف «علي ربيع» زميل «ريحان» في العمل أنهم جميعاً فوجئوا بسقوطه علي الأرض في حالة غيبوبة، وهو يعاني من «غرغرة» في الفم، ويقول محمد فتحي مدر س الإعدادية وابن عم «ريحان» إنه في الأيام الأخيرة كان يعاني من حالة توتر وقلق بسبب مصروفات البيت، فلديه 3 أولاد وبنتين ، وجميعهم يدرسون في مراحل تعليمية مختلفة. وكانت المنوفية على موعد مع شهيد اخر وهو سعيد الغرباوى من سرس الليان الذى كانت اخر انفاسه على مخبز بسرس الليان فبعد طول انتظار وبدون جدوى وجد ان لا فائدة فالعيش الان اصبح بالواسطة فاصيب بهبوط حاد فى الدورة الدموية فمات فى الحال وهناك ثالث من سرس الليان عجز عن الحصول على العيش ايضا فجهز سم الفئران ووضعه فى المكرونة ليرتكب جريمة بشعة فقتل الاسرة باكملها وكتب ورقة تفيد بانه تخلص من الحياه بسبب رغيف الموت وخلص الاسرة من هم وغم وضيق الدنيا.ولكن ما الحل هل سيستمر سيناريو ضحايا رغيف العيش كثيرا ؟! اين حق هؤلاء الناس ؟!والى اين ستاخذنا ازمة رغيف العيش .
كتب / احمد طاحون

قصيدة بعنوان انا عراقى









قــصــــيدة
بعنـــــــــــــــــوان
انــــا عــــــــراقــــــــــــــى
انــــــا عـــــــــراقـــــــــى مـــ العراق لسه واصل
هربان بجلدى مــــ الموت فى كركوك والموصل
هقـــول حكـايتى واحكــمم ، انــا صح ولا لأ
قالـــولى وقـــع التمثال وقعته لـــم قلت لأ
تمثال صــــــــــــــدام فاكرينه اهـــو راح
سعتها زى غيرى قلنا الكابوس انـــتزاح
وجـــه وقـــت الامـــل ومن الالـــم نرتاح
لكن يا فرحة ما تمت خدها الغراب وطار
امريكا ضحكت علينا وغنت خربت بإيدينا الديار
بترولنا كان الهدف وللاسف انخدعنا
بلعنا طعم الخيانة بإيدينا وبمزاجنا ضعنا
وخواجة امريكا اللئيم فــ بلدنا نصب شركه
عراق بلد النعيم هياخدها مين يقدر يشاركه
فى شرع مين نعيش مساكين فـــ بلدنا
لازم نكون متمسكين بالارض لولادنا
فى شرع مين بدل الامان نعيش فــ الخوف
فى شرع مين ... فى شرع مين ...فى شرع مين

الاثنين، 7 أبريل 2008

قصيدة الدرة مات

قصيدة بعنوان الدرة مات



يا امة كفاية دمع واوعك تضعفى

قومى معايا وانتى حتما تعرفى

الجثة دى تبقى لمين

ماانتى ست العارفين

للطفل رامى ولا سامى ولا درة او محمد او نيفين

الجثة دى تبقى لمين ,ما انتى ست العارفين

الواد ده يبقى ابن مين

الواد صغير كان بيلعب جنب ابوه

لحظة ما كانوا بيضربوه ,ابوه بيصرخ بلاش يا عالم والنبى حرام سيبوه

الطفل درة ،كان بيلعب جنب ابوه لحظة ما كانوا بيضربوه

يلعب شويه ويختفى

يلمس بإيده الاعمدة

يسمع اذان العصر بيهز الفضا

يسرح خياله وهو سامع للنداء

الله واكبر الله واكبر الله واكبر

الله يا امى لما جه سيدنا النبى

واجمعوا كل الرسل

علشان يكونوا فى صحبته ، علشان يصلوا ويسجدوا

ماهو كانوا فى صحبته ، للمسجد الاقصى فى رجب

نفس المكان ده بينضرب

والدم سايل للركب ، والدم سايل يتهدر

ده دم ابويه اللى اتهدر

فى دير ياسين وفى قانا وفى بحر البقر

متقومى يا امة وتهتفى ، والدمعة لازم تختفى

مش بالدموع ، ولا بالخضوع ،ولا بالامانى والطرب

متنادى يا امة فى البلاد

يا اخوانا يا كل العباد

يا كل حكام العرب

مجد العروبة بينضرب

الاقصى لازم يتصلب

تاريخكوا فينوه يا عرب

وهتبقوا سطر وينشطب

ودرس جوه كتاب تاريخ

حدوته وحكاية وتاريخ

كان يا مكان ....... كان فى زمان

شعب وكيان....... اسمه العرب

فين العرب......... فين الكفاح....... فين النضال

فين العرب .........فين العرب.......... فين العرب

بقلم الكاتب الصحفى/ احمد طاحون

اهداء الى كل ام فلسطينية وكل ابن واخ مات على هذه الارض الطاهرة

اهداء من انسان مصرى الدم فلسطينى الهوى وعراقى ايضا

انتظرونا .....مع اروع قصائد العراق العدد القادم